در کشش چهار دهه ی گذشته، ایده هایی که درزمینه ی درود و نحوه ی تنظیم استراتژی پذیرفته شده، بوسیله ندرت تبدیل کرده است. ایستایی و ثابت ماندن مفاهیم استراتژی یک شاق شدید محسوب می شود بمنظور ما داخل دنیایی زندگی می کنیم که از زوایای مختلف، دائماً در حال دگرگونی است. درواقع باید این مسئله را فراتر از یک دشوار» ببینیم، چراکه تحقیقات متعددی نیز بوسیله نرخ بالای ضعف استراتژی های فعلی اشاره دارند. بااین حال ما رویکردهای سابق استراتژی را ادامه می دهیم، درحالی که می دانیم با این نحو ها بوسیله نتیجه ی مثبتی نمی رسیم. جهت بنده ماندن در تله رویکردهای سنتی، ۱۰ افسانه ی استراتژی یا باورهای نادرست فراگیری است که درون حوزه ی استراتژی بود دارد و بوسیله عنوان اصول پایه ای تدریس و اجرا می شوند. در این مطلب روی نهمین افسانه ی استراتژی متمرکز می شویم: تنظیم استراتژی مستم نیروها و منابع بیرون از سازمان است.»

افسانه

قصه ی نهم، رویکردی نوظهور است که تقریباً درون کامل جهان، بوسیله رخ یک استاندارد کارمند اجرا می شود: هرسال یک بار، رهبران کلیدی مشارکت مجمع ی مهمی را در خارج از محیط شریک شدن یا موسسه (برای مثال لابی هتل خواه همانند آن) با عنوان انتظام استراتژی برگزار می کنند. آن ها داخل این مجمع به کمک یک مشاور، یک ماتریس تجزیه وتحلیل SWOT را توسعه می دهند و بوم مقیاس کسب وکار چندین سال اخیر را ترسیم می کنند. بعدازظهر همان روز، مدیران، برخی از اعضای تیم را دورهم جمع می کنند تا درباره ی نتایج به دست آمده صحبت کنند و البته، کمی باهم نزدیکی داشته باشند و خوش بگذرانند! در پایان روز، همه ی اعضا باانرژی و پرانگیزه به ساختمان می روند و روز بعد، دوباره بوسیله باهم اتحاد کردن بازمی گردند و کارهای هرروزه ی خود را انجام می دهند. استراتژی یادشده، تا سال بعد و میتینگ ای مشابه، به مشت فراموشی سپرده می شود.

شاید سازمان های مختلف، جلسه ی تنظیم استراتژی خود را با کمی مغایرت های قلیل برگزار کنند. البته توصیفاتی که ما از این نشست اشعار کردیم، بخشی فانتزی و کاریکاتورگونه است، اما درون واقعیت تفاوت چندانی با این ادبیات ندارد. بنابراین طبق افسانه ی نهم، تنظیم استراتژی می تواند» و باید» طی یک یا دو روز، در محیطی خارج از محدوده ی شرکت ادا شود. خروج از محیط سازمانی، باعث می شود مدیران و تیم ها، از حال و هوای همیشگی بیرون شوند و خلاقیت و تمرکز بیشتری داشته باشند.

چرا این ایده لغزش است؟

ایده ی تنظیم استراتژی به شیوه ی فوق، واقعاً جذاب است. چون ما درگیر فعالیت خاصی هستیم که با امور هرروزه ی کسب وکار، فرق دارد. اما افسانه ی نهم حداقل به پنج دلیل، ایده ی کاملاً اشتباهی است:

۱- جدایی فعالیت تنظیم استراتژی از سایر فعالیت های کسب وکار: عمده ترین عمه ی خوراک افسانه ی نهم، یعنی برگزاری جلسه ی تنظیم استراتژی تو محیطی بیرون از محدوده ی فیزیکی سازمان، درون ایفا به یکی از نکات ضعف کلیدی این رویکرد دگرگونی می شود. افسانه ی نهم، رابطه ی تنظیم استراتژی و کسب وکار را بوسیله معنای واقعی پیمانه می کند و باعث می شود استراتژی، ماهیتی خاص و منحصربه بی تا داشته باشد. یکی از مشکلات همیشگی استراتژی این است که پیوند محکمی با عملیات یومیه ی اداره ها ندارد و ایده ی اسطوره ی نهم (جلسه ی خارج از سازمان) فقط این دشوار را سخت گیری می یواش. به پیش روی ساده، اگر شما قوانین و تسهیلاتی را برای استقامت تمرکز کارمندان حاضر کنید، هیچگاه نیازی به برگزاری میتینگ ی بیرون از انبازی ندارید.

۲- همه ی افراد نمی توانند تو طراحی استراتژی حضور داشته باشند. پروگرام هایی که خارج از راه اندازی اجرا می شوند، کارمندان را بوسیله دو قسمت قسمت کردن تقسیم می کنند: افرادی که می توانند درون جلسه شرکت کنند و افرادی که نمی توانند در فعالیت زبر جناب داشته باشند. همان نعوظ که در تقدیر های قبل تأکید کردیم، نقش همه ی اعضای شرکت در طراحی و ترقی و اجرای استراتژی ضروری است. افسانه ی نهم بوسیله این شاق نیز دامن میزند؛ مخصوصاً زمانی که افراد مهیا داخل جلسه، تو مورد اتفاقاتی که رخساره داده است، مصاحبت نمی کنند. این امر نه عزب به گفتمان های مؤثر منجر نمی شود، بلکه باعث رونق گرفتن شایعات، گمانه زنی ها و حرف های بی اساس نیز می شود.



۳- میتینگ ی خارج از شرکت، مبتنی کنار توهم آگاهی است. اگر فرض کنیم که یک گروه نخبه از مدیران می توانند درون طول یکی دو روز و در جلسات خارج از شرکت، استراتژی مؤثری تنظیم کنند، بیش لغزش کرده ایم. استراتژی تو زمره ی مرموز ترین موضوعات یک موسسه استراحت دارد. در یکی از سرنوشت های قبل، گفتیم که استراتژی را نمی استعداد ساده سازی کرد. اینجا هم تظاهر به اینکه برگزاری جلسات خارج از مشارکت بخاطر تنظیم استراتژی کافی است، مقوله ی استراتژی را بیش ازحد میسر سازی می کند. البته تأکید می کنیم که خلق یک استراتژی مؤثر، بوسیله تعامل با دنیای بیرون نیاز دارد، در مدت داخل تعاملات اجنبی نکات مهم زیادی شنیده، آزمایش و حساسیت می شود.

۴- ایده های خوب به رخ تدریجی ساخته می شوند. فعالیت های Offsite یا خارج از سازمان، عمدتاً بر مبنای جلسات تندباد مغزی و ورکشاپ های فشرده پیش می مسئله. مسلماً این برنامه ها وحی بخش و سرگرم کننده هستند، اما بهترین ایده ها با این رویکرد حاصل نمی شوند. به اقرار ساده، ایده های کارآمد به عارض ناگهانی و طی یک کنفرانس ی خارج از سایت، ظهور نمی کنند. ایده های تأثیرگذار، به رخ تدریجی و به عنوان آثار جانبی کارهای روزانه ی افراد پدیدار می شوند. بهینه ایده ها معمولاً درون فرصت های کوتاه قرار (پس از دوره های ابدار امر)، به ذهن افراد خطور می کند؛ یعنی پس ازاینکه ذهن نیمه هشیار یا ناخودآگاه ما، مسئله ای را پردازش کرده و حالا ذهن خودآگاه، آن را ساماندهی می درنگ.

۵- استراتژی یک فرایند مداوم است، نه یک رویداد موقت. جلسات خارج از شرکت، تنظیم استراتژی را یک رویداد تخیل می کنند، در برابر داخل آن ها زمان فاتحه و پایان یک فعالیت سالانه ظاهر می شود. شاید ما همچنین درون کشش زمان، به این عقیده رسا باشیم که استراتژی در یک رویداد یا جلسه ی ایستا تنظیم می شود. ولی واقعیت ِاستراتژی این طور نیست. مدل سازی و اجرای استراتژی یک فرایند مداوم است که داخل ۳۶۵ روز سال، ادامه دارد. فراموش نکنیم که همگی ی دایره ها و دنیای حوالی همچنین همیشه تو حال دگرگونی و حرکت هستند. برای اطمینان از اینکه استراتژی ما دائماً به روزرسانی و به طور مؤثر انجام می شود، به یک رویکرد پیوسته و مداوم نیاز داریم.مجموعه مقالات افسانه های استراتژی۱۰ افسانه نادرست درباره استراتژیافسانه های استراتژی؛ شماره یک: استراتژی حول محور نزاع طراحی می شودافسانه های استراتژی؛ شماره ۲: استراتژی قطع برنامه ریزی استافسانه های استراتژی؛ شماره ۳: استراتژی با اهداف آغاز می شودافسانه های استراتژی شماره ۴: استراتژی باید درون سطوح رفعت تنظیم شودافسانه های استراتژی؛ شماره ۵: استراتژی باید ساده باشدافسانه های استراتژی؛ شماره ۶: استراتژی توسط مدیران بزرگ تنظیم می شودافسانه های استراتژی؛ عده ۷: استراتژی را مشاوران تنظیم می کنندافسانه های استراتژی؛ شماره ۸: استراتژی از داده مشتق می شودحرف آخر

برگزاری جلسات گروهی و صحبت کردن پیرامون استراتژی، اصلاً بد زدودن. درواقع صرف کردن دیدن از اینکه استراتژی را چگونه تنظیم می کنیم، مباحثات جمعی در این تک قدیم ارزشمند است. ولی همان طور که پنج نکته ی بالا ثابت می کنند، گفتگوهای گاه بوسیله گاه و ایزوله ی خارج از سازمان، هیچ مزیت و فایده ی خاصی ندارند.

اگر نکاتی را که در این یادداشت ذکر شد، درکنار نتایج هشت اسطوره ی سابق بگذاریم، به آرامی گزینه ی جایگزین را حس می کنیم. رویکرد جایگزین استراتژی مؤثر، فرایندی سرمد است که همه ی اعضای سازمان را پوشش می دهد. استراتژی نه یک فعالیت خاص و مجزا، بلکه اندکی از فعالیت روزمره ی همگی ی پرسنل است.  بیشتر بخوانید:افسانه های استراتژی؛ شماره ۸: استراتژی از داده مشتق می شودافسانه های استراتژی؛ شماره ۷: استراتژی را مشاوران تنظیم می کنندافسانه های استراتژی؛ شماره ۶: استراتژی توسط مدیران ارشد انتظام می شودافسانه های استراتژی؛ عده ۵: استراتژی باید میسر باشدبرای پیروزی در هم چشمی پرمخاطره، از غرض گیری سریع العمل اجتناب کنید

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها